Brugernavn

Hjemtaget Ja

Bedømmelse

3.2 / 5 ud af 6 bedømmelser
Havørred på 43 cm fra Mariager Fjord, Midtjylland - fanget på Blink 3.2 ud af 5 stemmer baseret på 6 bedømmelser.

• Let skyet
  • Vindstille
  • Stigende

Beretning

Havde besluttet mig for at tage en tur til Mariager, da jeg havde købt en ny Shimano speedmarster stang, som lige skulle ingviges.
Stod op, halv søvnig kl 02.30, og fik en gang natmad må det jo så være.
Alt grejet var blevet klargjort om eftermiddagen, og var klar til at komme ud i bilen.
Afsted det gik, og kursen var sat mod yndlings pladsen.
Kom frem lidt i 4 da jeg havde nogle små erinder, som skulle klares først.
Det var lyst, og fluestangen blev pakket ud, og rejefluen blev monteret.
Fiskede over et bette muslinge rev, hvor jeg havde set nogle forholdsvis pæne fisk vende i vandet. På vejen ud havde jeg tænkt lidt over hvor langt jeg skulle vade ud for ikke at skræmme fiskene, og jeg valgte at gå ud i knædybt vand, hvilket var en fejl. Skræmte to pæne fisk på vejen der ud. Nå men hul i det, og jeg startede med at fiske ud af, og skråt til venstre. Det skal lige sige jeg tog korte kast ud over stykket hvor jeg skræmte fiskene.
Det var meget svært at få dem i tale. Et lille nap, det var det. Besluttede mig efter et par timer på stækket, at gå op og hente bombarda stangen. På vejen ind ser jeg en fisk vende, og jeg få kastet kort til den. Ind store forhåbningen. Men ved 5 indtagning tog fisken fluen, og en kort med intens fight kunne begynde. En flot fjordfisk på godt 30 cm.
Efter en nænsom genudsætning kom jeg ind på land, og fik rigget spinnestangen til. I mellemtiden var der kommet en fluefisker, som jeg fik en snak med, om morgenens fiskeri.
Fik sat bombardaen på og monteret fluen, og gik over på det samme stykke jeg havde affisket forinden. Der var stadig fik som var oppe i overfladen, men fik dem ikke i tale. Da fluefiskeren begyndte, så jeg en ringende fisk tæt på kanten, og jeg fik smidt bombarda stangen 10 meter til højre for fisken. Bang og så sad den der efter rolig indspinning. Den lå rigtig tungt i vandet, og jeg kunne mærke at det var en større fisk. Havde håbet på en stor hø, men efter lidt tovtrækkerier kom den til syne, og det var en steelhead på 46 cm. Okay fight.
Mere skete der ikke på det stykke.
Efter en del fiskeri med bombarda skiftede jeg til en gennemløber, og det skulle vise sig at være det rigtige. Udover en stor hornfisk kom der et rigtig godt hug, og fisken blev siddende. Den tog flere farlig udløb og en del rigtig faretruende, men flotte hop ud af vandet. Det var en havørrede! Fik kantet fisken på land og det var denne flotte 43 cm, rigtig tykke HØ, som fik gokket og kom med hjem.
Stængerne blev pakket sammen, og turen gik atter imod Viborg.
Fin dag, dog med lange fiskeløse pauser. Det blev dog neutraliseret pga den flotte stille morgen.